• Agencija za knjigovodstvene i računovodstvene usluge
  • +024/811-898
  • 24400 Senta, Petefi Šandora 48
  • PIB: 103523179

PLAN RADA TERENSKE KONTROLE ZA 2017. GODINU

Početna Vesti

Godišnji plan poreske terenske kontrole za 2017. godinu sačinjen je u skladu sa Planom poštovanja poreskih propisa za 2017. godinu, shodno članu 118. Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji i ocenom poreskog značaja i poreskog rizika poreskih obveznika, na osnovu Analize rezultata rada terenske kontrole za period 01.01.-30.09.2016. godine i Analize kretanja PDV za period 01.10.2015.-30.09.2016. godine, kao i ostalih službenih podataka kojima raspolaže Poreska uprava.

Planirane kontrole za 2017. godinu usmerene su na poreske obveznike prema njihovom fiskalnom kapacitetu. Stoga je plan terenske kontrole u najvećoj meri usmeren na kontrole poreskih obveznika koji imaju veći poreski rizik. Osnovu za takvo opredeljenje predstavlja izrada plana kontrola u najvećoj meri na osnovu analize rizika, a na osnovu podataka iskazanih u PPPDV prijavama.

Godišnji plan kontrola terenske kontrole za 2017. godinu sastoji se iz sledećih delova:

1.  Deo plana kontrola sačinjen na bazi analize rizika;

2. Deo plana kontrola po zahtevima i prijavama drugih državnih organa (MUP, tužilažtvo, sudovi, inspekcijske službe), organizacionih delova Poreske uprave i prijava građana, upućenih Centrali Poreske uprave;

3.  Deo plana kontrola za 2017. godinu po planovima, prijavama i drugim zahtevima koji se sačinjava u filijalama Poreske uprave;

4.  Aktivnosti u vezi izvršenja plana kontrola za 2017. godinu i

5.  Analiza rezultata i ocena izvršenja plana kontrola u 2016. godini.

1. Deo plana kontrola sačinjen na bazi analize rizika

Osnovne pretpostavke za izradu godišnjeg plana kontrola, korišćenjem analize rizika, jesu da u Centrali Poreske uprave postoji razvijen sistem analize rizika i organizovana baza podataka na koju se primenjuju metode i tehnike vrednovanja rizika i kriterijumi za izbor poreskih obveznika za kontrolu. Pored toga postoji i održava se baza podataka čiji podaci služe za identifikovanje vrednosti rizika i izbor poreskih obveznika za kontrolu, pre svega kada se radi o PDV.

Razvijeni sistem analize rizika predstavlja deo sistema za planiranje, sprovođenje i analizu rezultata kontrola čime se stvaraju uslovi da planirane kontrole budu kompatibilne drugim delovima ovog sistema. To posebno važi za praćenje izvršenja plana kontrola i preduzimanje određenih aktivnosti za njegovo izvršenje.

Analiza rizika je razvijena za PDV kao osnovni poreski oblik, ali su kontrole kod poreskih obveznika koji su izabrani na osnovu kriterijuma za PDV sveobuhvatne, odnosno pored kontrole PDV, kontrolom su obuhvaćeni i drugi poreski oblici, i to prvenstveno porez na dobit i porezi po odbitku.

Posmatrani samo na osnovu prometa, poreski obveznici su razvrstani u grupe, tako da :

- prvu i drugu grupu predstavljaju Velika preduzeća,

- treću grupu Srednja preduzeća i

- četvrtu i petu grupu Mala preduzeća

1.2. Resursi kontrola

Plan kontrole usmeren je na 124.798 PDV poreskih obveznika, raspoređenih po grupama rizika, njihovom prometu i neto PDV. Uzimajući u obzir navedene parametre, kao broj izvršenih kontrola kod određenog broja poreskih obveznika u poslednjih 12 meseci dobijen je raspoloživi broj poreskih obveznika za kontrolu u 2017. godini, i to 6.392 poreskih obveznika.

Godišnji plan poreske terenske kontrole sačinjava se na osnovu ukupanog fonda raspoloživih efektivnih sati rada inspektora koji za 2017. godinu iznosi 759 00 sati.

Od raspoloživog broja inspektora, 460 inspektora će raditi sveobuhvatne kontrole.

U narednoj tabeli prikazan je broj inspektora po Regionalnim odeljenjima i CVPO i struktura raspoloživog radnog vremena na nivou Republike i po Regionalnim odeljenjima. Tako, 460 inspektora terenske kontrole raspolaže sa 759.000 godišnjim fondom efektivnih sati rada, koji predstavlja osnovu za utvrđivanje mogućeg broja kontrola u 2017. godini.

1.3. Globalni plan kontrola za 2017. godinu

U Centrali Poreske uprave planiraće se 60% ukupnih raspoloživih efektivnih sati radnog vremena, odnosno 455.390 sati, i to:

- kontrole planirane na osnovu analize rizika, na osnovu pripadnosti sektorima delatnosti

- kontrole povraćaja PDV i kredita i

- kontrole planirane na osnovu analize rizika, čiji će se izbor obaviti u toku 2016. godine

Za prvu grupu kontrola, koje se biraju na osnovu kriterijuma analize rizika, planira se 244.160 efektivnih sati, što predstavlja 60% od 60% sati koje se planiraju u Centrali Poreske uprave.

Na osnovu tako utvrđenog fonda planiranih sati rada i potrebnog prosečnog radnog vremena po kontroli, i na osnovu planiranih vrsta kontrola, na osnovu analize rizika u 2017. godini, planira se 2.535 kontrola.

Izabrane kontrole iz ove grupe treba da budu sveobuhvatne kontrole, odnosno kontrole PDV, kontrole poreza i doprinosa po odbitku, poreza na dobit i kontrole akcize, ukoliko se radi o obveznicima koji podležu obavezi plaćanja akcize.

Drugu grupu planiranih kontrola u 2017. godini predstavljaju 840 kontrola povraćaja PDV i kredita, i za ove kontrole je planirano 25.450 radnih sati.

Treću grupu kontrola, predstavljaju sveobuhvatne kontrole za koje je planirano 185.780 radnih sati i čiji izbor će se obaviti u toku 2017. godine. U ovoj grupi je planirano 1.682 kontrole. Te kontrole će se izabrati u toku 2017. godine, takođe korišćenjem analize rizika. Razlog za njihov izbor u toku trajanja planskog perioda se nalazi u činjenici da se želi pokriti planom kontrole i onaj broj obveznika čije ponašanje u toku godine bude odstupalo od ponašanja grupe, grane, oblasti ili sektora. Jedan deo ovih kontrola će biti usmeren na kontrolu poreza na dobit, obzirom da se razvija sistem za analizu rizika poreza na dobit. U okviru ove grupe, kontrola će biti usmerena i na evidentiranje prometa preko fiskalne kase, kao i na one delatnosti u kojima se uoči pojava sive ekonomije.

1.4. Analiza kretanja PDV kao osnova za izbor sektora i delatnosti za kontrolu u 2017. godini

U skladu sa Planom poštovanja poreskih propisa za 2017. godinu, sagledavajući dinamiku i trendove elemenata PDV u periodu od 01.10.2015. godine do 30.09.2016. godine i njihov pojedinačni uticaj na fiskalni kapacitet, raspoložive resurse poreskih inspektora i dodatne rizike koji postoje u pojedinim oblastima poslovanja, kao i obuhvaćenost kontrolama u prethodnom periodu, u 2017. godini predmet kontrole biće poreski obveznici koji pripadaju sledećim delovima sektora poslovanja:

- deo sektora C – PRERAĐIVAČKA INDUSTRIJA

- deo sektora G – TRGOVINA NA VELIKO I TRGOVINA NA MALO I POPRAVKA MOTORNIH VOZILA

- deo sektora I – USLUGE SMEŠTAJA I ISHRANE

- deo sektora N – ADMINISTRATIVNE I POMOĆNE USLUŽNE DELATNOSTI

- deo sektora Q – ZDRAVSTVENA I SOCIJALNA ZAŠTITA

- deo sektora S – OSTALE USLUŽNE DELATNOSTI

2. Deo plana kontrola po zahtevima i prijavama drugih organa upućenih Centrali Poreske uprave

Polazeći od iskustava iz prethodnih godina i neophodnosti vršenja kontrola koje nisu vezane za analizu rizika u Centrali Poreske uprave, planira se vršenje 1 200 sledećih vrsta kontrola:

- kontrole po zahtevima drugih ministarstava, a u skaldu sa Zakonom o inspekcijskom nadzoru – 200 kontrola,

- kontrole po zahtevima drugih državnih organa i organizacija – 250 kontrola,

- kontrole po zahtevu Sektora poreske policije i drugih organizacionih delova Poreske uprave – 500 kontrola i

- kontrole po prijavama građana, pravnih lica i preduzetnika – 250 obveznika.

Za izvršenje ovih kontrola planira se ukupno 60.000 radnih časova, odnosno prosečno 50 radnih časova po kontroli.

3. Deo plana kontrola za 2017. godinu po planovima, prijavama i drugim zahtevima koji se sačinjava uorganizacionim jedinicama Poreske uprave (filijale)

Na planirane i neplanirane kontrole, koje se obavljaju u filijalama, ne može se utrošiti više od 40% efektivnog radnog vremena inspektora i to 303.610 radnih sati.

U okviru navedenog radnog vremena terenska poreska kontrola u filijalama Poreske uprave će obavljati sledeće kontrole:

- kontrole po planovima kontrola filijale Poreske uprave,

- kontrole po predlogu kancelarijske kontrole u filijali,

- kontrole po predlogu Odeljenja za naplatu u filijali,

- kontrole po zahtevu drugih filijala/CVPO (zamolnice, prijave...),

- kontrole po prijavama državnih organa, pravnih i fizičkih lica, upućenih Regionalnim odeljenjima i filijalama Poreske uprave,

- akcijske kontrole u organizaciji Regionalnih odeljenja i filijala (kontrole izdavanja isečaka preko fiskalnih kasa),

- kontrola ispravnosti rada, tehničkih pregleda i prenosa podataka iz fiskalnih kasa,

- evidentiranje stanja i kretanja robe u akciznim skladištima.

Planiranje kontrola poreskih obveznika koji nisu u sistemu PDV vršiće se u filijalama Poreske uprave.

4. Aktivnosti u vezi izvršenja plana kontrola za 2017. godinu

Sektor za kontrolu u Centrali Poreske uprave, periodično će vršiti selekciju poreskih obveznika za kontrolu, kroz mesečne, odnosno tromesečne planove, iz sektora, delova sektora i delatnosti poreskih obveznika obuhvaćenih planom kontrola za 2017. godinu.

Izabrani poreski obveznici za kontrolu, zajedno sa podacima o poreskim obveznicima i razlozima za njihov izbor za kontrolu (kriterijumima izbora), prosleđuju se nadležnim filijalama pre planiranog početka kontrole.

U toku 2017. godine, Sektor za kontrolu pratiće kretanja prijavljenih poreskih obaveza poreskih obveznika i u zavisnosti od neočekivanih tendencija, vršiće izbor poreskih obveznika za kontrolu u delu kontrola koji je predviđen godišnjim planom, a čiji se izbor vrši u toku trajanja planskog perioda.

Inspektori terenske kontrole, kroz sistem za praćenje kontrola, moraju evidentirati sve utroške radnog vremena, posebno po kontrolama i vrstama kontrola.

5. Analiza rezultata i ocena izvršenja plana kontrola u 2017. godini

Na osnovu povratnih informacija o izvršenju plana kontrola i rezultata izvršenih kontrola, najmanje jednom u tri meseca Sektor za kontrolu sačinjava analizu rezultata kontrola, sa posebnim osvrtom na izvršenje planiranih kontrola sa aspekta rokova za izvršenje ukupnog plana kontrola.

U toku planskog perioda Sektor za kontrolu prati rezultate kontrola, kretanja novootkrivenih prihoda i u zavisnosti od pojave značajnijih odstupanja od očekivanih rezultata, predlaže direktoru Poreske uprave izmene dela godišnjeg plana kontrola za 2017. godinu.

PORESKA UPRAVA